Hallandsposten

Kollade runt lite och hittade detta på Hallandspostens sida.
Tänk att när detta var med i tidningen var allt redan försent men ingen visste någonting

Legenden bygger SM-banan
För 51 år sedan tog John Johansson silver på Galgberget

Det finns väl knappast någon som känner till Galgbergsterrängen så bra som löparlegenden John Johansson.

Just därför fick han i uppgift av IFK Halmstad att bygga banan inför helgens SM i terränglöpning som avgörs i området kring Gipen.
– Jag har hållit på här i stort sett varje dag sedan i februari, säger John och slår i ännu en markeringspinne med släggan.
Som pensionär har han all tid i världen att få ordning på banan och har haft god hjälp av David Wendel att anlägga den helt nya SM-slingan på två kilometer.

Underlaget varierar från gräs och grus till stigar och sträckningen är förhållandevis kuperad. Tävlingen kommer med några få undantag vara möjlig att se från start- och målområdet.

– Jag har hållit på här i stort sett varje dag sedan i februari, säger John och slår i ännu en markeringspinne med släggan.
– Till stora delar går den på samma bana som för 51 år sedan, då vi senast hade terräng-SM här i Halmstad.
Den gången var John med och sprang. Det gick så bra att han tog SM-silver och sedan också guld i lag för IFK Halmstad.
– Jag har varit med vid minst tio SM i terränglöpning och vet ungefär hur en bana ska se ut, säger John, som hittat tre rejäla stigningar med den sista som en riktigt tuff och jobbig utmaning.
– Vi kallar den för mördarbacken eftersom den nog kommer att skörda sina offer. Om jag varit med och tävlat hade jag sett till att ligga först på krönet där för sedan är det rätt smalt och går att hålla innerkurva hela vägen ner mot mål.

Ett bra tips för de löpare som ännu inte varit och provsprungit på Galgberget.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0